×
About Work Blog Contact

Alexa, putem avea încredere în tine?

Revoluția vocii este la început de drum. Alexa în momentul de față este doar un simplu asistent, însă într-un viitor foarte apropiat poate deveni un profesor, un contabil, o secretară sau chiar o ”persoană” de încredere.

Cu toții suntem tentați să descoperim secretele și opțiunile oferite de asistenții virtuali; noi, cei de la Hackergeek Studio ne-am decis să achiziționăm Alexa Echo de la Amazon. Mai există și alți asistenți virtuali precum Google Asistant sau Siri de la Apple - toți fac în principiu același lucru și sunt bazați pe aceași idee de a ușura interacțiunea cu lumea virtuală prin voce, și nu numai. Când zic ”cu toții” chiar mă refer la toți, și știu că voi fi contrazis și să vorbesc doar în numele meu însă firea umană este curioasă, și curiozitatea asta ne-a stârnit și pe noi să intrăm în lumea asistenților virtuali.

Întradevăr, aceste dispozitive sunt încă o rotiță în plus pentru companii de a ne targeta ca și utilizatori pentru a vinde cât mai bine produsul sau produsele lor. Acești asistenți virtuali nu sunt deconectați niciodată - microfonul este activ încontinuu iar dispozitivul se activează doar la anumite cuvinte cheie. Din punct de vedere tehnic, acest lucru este foarte bun, pentru că facilitează activarea dispozitivului folosind doar vocea, fără să apăsăm un buton fizic. Din punct de vedere etic, personal nu sunt mare fan al modalității de funcționare - exemplu: Alexa ne recunoaște pe fiecare utilizator în parte după voce; dacă eu zic un cuvânt care este asociat unui produs, voi primi reclame despre acest produs. Această idee nu este atât de înfricoșătoare cât ideea de ”supraveghere” - intimitatea personală sau profesională în apropierea acestui dispozitiv dispare, așa că eu vă propun să folosiți astfel de asistenți doar în încăperi sau birouri unde nu se vor discuta teme sensibile.

Producătorii de astfel de dispozitive inteligente au promis și introdus în termenii și condițiile lor că nu vor înregistra conversațiile private, doar comenzile care urmează după cuvântul cheie de ”trezire” se vor înregistra în Cloud și în istoricul dispozitivului. Au circulat povești pe internet despre cazuri în care Alexa a înregistrat o conversație privată dintr-o familie și a trimis-o la o cunoștiință din lista lor de contacte. Amazon a explicat că poate dispozitivul a fost activat într-un moment dat folosind cuvântul de ”trezire” Alexa sau au zis ei ceva similar (Texas? A Lexus? Praxis?) și că a perceput conversația ca și o serie de comenzi pe care le-a executat. Explicația asta desigur nu mă face să mă simt mai OK în privința acestor dispozitive...

Problemele legate de confidențialitate și intimitate nu au împiedicat ca aceste dispozitive să ne intre în viața noastră de zi cu zi și în casele noastre. Întradevăr, sunt folositoare, și la urma urmei, sunt doar un software. Noi în mințile noastre le percepem de parcă au și ele o minte sau că știu să ”gândească” însă acesta nu este cazul, încă...

Alexa trebuie să înțeleagă mai bine nevoile oamenilor și modul lor de gândire, înainte de a putea inspira cu adevărat încredere. Iar încrederea contează. Nu doar pentru că consumatorii vor renunța la ea dacă va face prea multe greșeli, ci pentru că este mai mult decât un motor de căutare, mai degrabă un motor de acțiune. Și dacă nu poate livra aceste așteptări, nu are sens să deținem un astfel de dispozitiv doar să fim ”monitorizați” sau ”în pas cu tehnologia”.

Eu am avut nevoia de a împărtăși acest gând cu voi. Aștept să-mi ziceți în comentarii ce experiență ați avut cu astfel de asistenți virtuali și dacă dețineți unul deja. Eu voi reveni cu mai multe detalii după ce mă ”clarific” mai bine cu Alexa, sper să ne împrietenim noi doi.

Alexa, postează-mi articolul pe Facebook, grazie!


Despre autor

Gabriel Gașpar

Gabriel Gașpar este CTO-ul firmei Hackergeek Studio. Este pasionat de totul ce mișcă IT și adoră programarea. Câteodată vede foarte pixelat și este pasionat de jocuri retro.